thailand2 (met alicia en elise)

9 maart 2009 - Ko Tao, Thailand

hoi hoi!

..wat een overgang van cambodja naar thailand: van om 5uur wakker worden op m'n matrasje op de grond van de haan onder het huis, naar uitslapen in een aircokamer, van kopjes thee van gefilterd water naar cappucino's, van iedere ochtend naar je "werk" "moeten" naar door de stad slenteren, tempels bekijken en kijken wat voor nieuws een nieuwe plek en dag weer brengt.. :-)   (wat trouwens niet wil zeggen dat ik het leven in phun chhuk niet erg mis: ik denk nog heel erg vaak aan de kinderen, de leraren, de sterrenhemels, de katjes en het heerlijke leven daar. mijn tijd in cambodja is een hele mooie, warme herinnering)

in bangkok heb ik een super-de-luxe kamer geregeld om de meiden in style te ontvangen: zwembad direct aan de Chao Phraya-rivier, lopend-buffet-ontbijt (jeee :-)) het hotel is op loopafstand van het royal palace: we lopen over de amuletmarket rondom het paleis. een heerlijke mix van eindeloos veel geluksbrengers, mooie grote katten, werkelijk alles wat met de koninklijke familie te maken heeft, heerlijke geuren, monniken in wapperende oranje gewaden en kunstgebitten :-) het paleis is prachtig: zoveel goud! vooral de mythische dierenfiguren vind ik erg mooi. net elfjes! 's avonds lopen we wat door de stad: veel gezellige plekjes en straathonden

van bangkok reizen we naar pak chong: hier maken we een jungletocht door het khao yai national park. tegenover ons guesthouse is ons stamrestaurantje: de vrouw kookt heerlijke creaties voor ons (zelfs om 6uur 's ochtends!) en de karaoke staat altijd aan :-) wanneer we de jungle ingaan (onze benen goed ingepakt tegen de bloedzuigers) zien we al snel olifantenpoep, hoe verder we lopen hoe "verser" het is, we zien ook kapotte taken, gekauwde bladeren en bamboe.. ze zijn hier NET geweest! en volgens de gids is het een hele groep olifanten! spannend!! maar helaas kunnen we ze niet vinden (of bijhouden?) we zien neushoornsvogels, makaken, een hele grote varaan en.. een krokodil!! hij ligt in de zon op een rivieroever en kijkt ons aan op 7meter afstand. wow wat een gaaf moment! tussen de middag zwemmen we onder een waterval en doezelen in de zon, rondom ons fladderen kleurige vlinders.. wanneer de zon onder begint te gaan gaan lopen we naar de top van een berg (genaamd "pa-deo-die-cliff" ;-)) 3 neushoornvogels vliegen over het inmens hoge regenwoud. de gids zoekt de olifanten drinkplaatsen nog af waar zij rond deze tijd vaak gesignaleerd worden, maar helaas.. we moeten het doen met de tamme die overal langs de weg staan.. ook leuk!

de volgende dag reizen we door naar sukhothai: ik blijf genieten van de gezellig drukke busstations met al zijn bedrijvigheid, van weer een bus, weer een nieuwe plek te ontdekken! vanachter het busraampje trekt noord-thailand aan me voorbij: tempels, woonboulevards, de nieuwste pick-uptrucks en marktjes. in sukhothai bezoeken we het historical park: een eindeloze hoeveelheid prachtige tempels. mooi om te zien dat de tempels ook daadwerkelijk gebruikt worden waarvoor ze ooit gebouwd werden: er staan offerbakjes, oude beeldjes van boedha en monniken. we zitten een tijdlang is stilte onder een inmens grote boedha, er brandt wierook: wat een vredige plek!

we reizen door naar chiang mai: hier rusten we uit van ons drukke reisschema door over de nightmarket te slenteren, te shoppen, te zwemmen ('tis hier heet!!), koffie te drinken. wanneer we door de stad lopen zien we een geweldige hoeveelheid tempels en/of kloosters: wanneer de zon ondergaat vegen monikken de bladeren op de binnenplaats, het licht schijnt op al het goud van de stoepa's en hun oranje gewaden.

ik geniet van al het heerlijke eten in thailand. ik probeer gerechten uit die ik nog niet ken (mmhh bijvoorbeeld met gember) maar geniet natuurlijk ook van de all-time-favourites: sweet&sour & kip met cashewnoten. en natuurlijk een big chang erbij ;-)

samen met alicia en elise wil ik het 'golden horse monastry' proberen te vinden (bekend van de prachtige documentaire van mark verkerk : buddha's lost children) vanuit chiang rai (ongeveer 200km ten noorden van chiang mai) gaan we met behulp van handen en voeten, 'n thais woordenboek en vriendelijke locals op zoek naar het klooster. na enkele omzwervingen vinden we uiteindelijk een klooster (zelfs met paarden zoals het golden horse monastery!) helaas is het niet het klooster wat we zoeken, maar we zijn wel op een hele bijzondere plek beland :-) ..over een week ga ik waarschijnlijk een 2e poging doen. (aanwijzingen zijn welkom op [email protected] :-))

tot hier dit deel van onze reis. ik zal proberen binnenkort deel2 van onze reis te schrijven: laos! een lang gekoesterde wens is in vervulling gegaan: 2dagen op de boot over de mekong!

tot snel!

liefs vanuit ko tao (denk: turkooise zee, palmbomen en zo van je hutje in de lauwe-thee-zee :-)

Annemiek

(foto's: www.picasaweb.google.com/baboesjka.op.reis)

1. Ilse:
    10 maart 2009
    Hé Annemiek, bij ko tao denk ik liever aan niets, als ik dat wel doe word ik waarschijnlijk jaloers.
    ....
    Hoewel, buiten regent het, de muren zijn kaal en de kamer staat volgepakt met kratten en dozen: ik denk dat ik toch maar even je foto's ga bekijken!

Bedankt voor je leuke berichtjes,
    fijne reis.
    Groetjes,
    Ilse
  2. Elise:
    10 maart 2009
    jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!! je vergeet alleen wel een paar dingen te vermelden ;-);-):-) hahahaha
    liefs!
  3. Verena rutz:
    Lieve Annemieke !
    Met veel plezier heb ik je allernieuwste bericht gelezen !Ik heb "Buddha's lost children" pas gezien en voelde even de sfeer van thailand of Laos ? Ahh die kleine kinderen, maar wat mooi!!! Je wil niet weten,hoe slecht, triest, nat weer we hier hebben...
    veel plezier en groetjes aan Elicia..hahaa
    mamma