Laos 1

17 maart 2009 - Luang Prabang, Laos

in chiang kong (noord-thailand) stappen we eerst op een piepklein bootje naar de overkant: laos! waarna we overstappen op een prachtige houten boot die ons 2dagen lang langs de mooiste plekjes leidt: leisteenrotsen, vissers op kleine bootjes, goudzoekers, inmens grote ronde rotsen, draaikolken, spelende kinderen, zandpartijen, kleine dorpjes op de hellingen en een prachtige zonsondergang. de slowboaten hebben allemaal de laotiaanse vlag aan een bamboestok hangen en voorop een pot met planten met rode bloemetjes :-) we stoppen regelmatig om iemand op te halen/af te zetten. de vracht wordt bovenop het dak gelegd. we overnachten in een klein dorpje dat leeft van de mekong (handel/vis/tourisme). er zijn een paar restaurantjes en guesthouses met 'n generator.

de volgende dag gewoon nog zo'n zelfde dag op de boot. met geen moment verveling. wanneer onze ogen moe worden van om ons heen kijken of lezen, doen we een dutje.. naarmate we luang prabang naderen zie ik steeds meer kinderen spelen, jongentjes voetballen in de eilandjes in het midden van de rivier in de ondergaande zon. dan zie ik een gouden puntje van een stoepa op een berg: luang prabang!

luang prabang is een stad uit een sprookje: de oude franse gebouwen met houten open luiken, met zoveel bloemen, zoveel leuke plekjes om iets te eten onder de luifels op een gezellig terras. we slenteren door de stad langs de vele, vele kloosters, op de varanda doen jonge monnikken hun huiswerk en giechelen naar ons.

alicia en elise raken aan de praat met een leraar van deze monniken en hij nodigd ons uit voor de bruiloft van zijn neef. met onze chiqueste kleding aan achterop de scooter. een laotiaanse bruiloft houdt in: een live band die h é él hard zingt, lekker eten, v é él bier  én traditioneel laotiaans dansen! we worden steeds ten dans gevraagd door een jongen en sluiten achteraan in een kring rondom een palmboom :-) en maken hele sierlijke bewegingen met onze handen. het is een magische avond

de volgende dag: brak op een olifant. aagghh wat zijn die beesten hoog!! en wat gaat hij steil omhoog en omlaag! elise haar arm laat ik het komende uur niet meer los (auw.. maar gelukkig maakt het indiana jones hoedje wat we op krijgen veel goed ;-)) halverwege gaat alicia ineens op de nek van de olifant zitten! (wat stoer!!) ik ben vol bewondering voor haar lef en vergeet mijn eigen angst

het volgende onderdeel op onze extreme-sports-day: kayakken! omdat elies en ik zo'n super team waren op de olifant, gaan we ook samen in de kayak. we komen langs kleine dorpjes, jongentjes die met een soort harpoen in het water vis vangen, vrouwen wassen zich in de rivier, waterbuffels, 2 jonge monniken drijven voorbij in een autoband.. en dan: zie ik net te laat een steen in het midden van de stroomversnelling en voor we het doorhebben liggen we in het water (auw!) en worden meegesleurd in de stroming :-) gelukkig kunnen we er snel om lachen!

in vientiane hebben we uitgerust van een helse busrit (met een gedwongen noodstop in partydorp vang vieng) door de bergen rond luang prabang. een prachtige rit in een bus vol kotsende mensen. aangezien ik al ziek was (niet slim om dan 10uur in een bus te gaan zitten!) was ik zeer blij met onze VIPbus. voor die euro meer kregen we een wc aan boord wat mijn plek was gedurende de reis :-)dankzij het panaromaview-window heb ik niets hoeven missen van de haarspeldbochten en prachtige uitzichten in het ravijn ;-)  in vientiane ontbijten we met verse croissants, jus de orange en eitjes onder luifeltjes vlakbij de mekong. ons zicht: oude mannetjes met stokbroodjes onder hun arm, monniken en schoolmeisjes onderweg naar school..

net over de grens in thailand nemen we een vliegtuig naar bangkok, vanwaar we doorvliegen naar ko samui. we komen terecht in een soort gay-center parks (wat naast condooms en tissues op ons nachtkastje, smaakvol ingerichte bungalows betekent) maar we willen zo snel mogelijk dit duitse-benidorm verlaten voor een mooi rustig strand: dit vinden we in ko phangan, een eiland 'n uurtje verder met de ferry. gelegen aan een afgelegen baai zien we iedere dag -doberend in het lauwe water- de oranje zon ondergaan in de zee, eten vis en.. relaxen! op ko tao hebben we een leuke bungalow direct op het strand, met verderop leuke lounge-plekjes en barretjes. de zee is hier prachtig en behalve een massage, lekker eten, zwemmen en zonnen doen we weinig :-) op de laatste avond is er een fullmoonparty en, in tegenstelling tot ko phangan waar de psychiatrische inrichtingen extra personeel moet inzetten voor alle flippers ;-), houd dit feestje zitzakken, biertjes, kaarsjes en leuke muziek op het strand in :-) een hele bijzondere avond!

de laatste dagen van alicia en elise hun vakantie moeten natuurlijk afgesloten worden met shoppen: 2dagen lang wordt kao san road onveilig gemaakt voor de shoppingskills van de meiden. de meiden trakteren me op een facial en 2nachten in hetzelfde luxe hotel: bedankt!!!! na al dat shoppen gaan we shinga biertjes drinken bij een leuk thais kroegje waar we verjaardagstaart krijgen van de jarige job en we "gefeliciteerd" in het thais leren (alies: wat was het ook alweer?)

..en nu zijn zij weer terug in het warme zonnige nederland (toch??) en ben ik weer terug naar laos gereisd waar ik mijn laatste 3weken ga genieten van al het heerlijks van het reizen: de tuktuk-drivers, de vrijheid, het heerlijke eten, de bigsmile-busdrivers, het spel van het onderhandelen, de zwaaiende kinderen, andere mensen ontmoeten, iedere dag een andere zonsondergang en de verrassing die iedere nieuwe dag weer brengt!

tot in april!

liefs!

Annemiek

foto's staan op: http://picasaweb.google.com/baboesjka.op.reis

daar kun je weer doorklikken op mijn 2e picasasite: http://picasaweb.google.com/annemiekhoortgraagvanje