st. petersburg

13 september 2008 - Sint-Petersburg, Rusland

..en de trein reed weg. na een week van afscheidsfeestjes, -etentjes en -kussen was ik nu onderweg naar berlijn met jessica, veronique, thijs, julie en karlien. daar hebben we buiten in het zonnetje geluncht waarna we op de trein naar st. petersburg stapten.
onze mini- 3-persoonscoupe voelde al snel als een thuis. een rijdend thuis waar we 46uur lang spelletjes speelden, kletsen, schreven, aten en dronken, sliepen maar vooral naar buiten keken en het afscheid op ons in lieten gaan. door het treinraam zagen we vele bossen, gekleurde houten huisjes en veel moestuintjes, zowel in polen als wit-rusland (en karlien zag zelfs een beer!) het is ineens fris wanneer we in minsk en oscha over de sporen naar het perron lopen om wat te wandelen, rond te kijken en wat te eten kopen. het valt op dat iedereen plasticzakjes ipv een tas gebruikt. de perrons stomen in oscha vol met vrouwen met hoofddoekjes en mannen met snor en laarzen die emmers vol paddestoelen en bessen dragen.

in st. petersburg hebben we een fijn hostel: we delen de kamer met 2 duitste jongens en kunnen zelf koken, erg fijn want dit deel van rusland is erg prijzig! petersburg is prachtig: de grachten met de oude, pastelkleurige gebouwen, de ladatjes naast de nieuwste SUV's en de vele, vele (orthordoxe) kerken en andere historische plekken. vandaag hebben we het hermitage bezocht (dankzij OHRA-pasje wat als studentenkaart doorging gratis naar binnen!)
het winterpalace waarin het hermitage is ondergebracht is onbeschrijflijk chique: zalen vol goud, prachtige barokken plafons en dan nog de inmens grote kunstverzameling. geweldig!

de komende 2 dagen blijven we nog in petersburg. maandagavond gaan we met de trein naar moskou.. ik heb besloten toch wel wat russisch te gaan leren: anders dan de chinzen zijn de russen niet erg hulpvaardig en negeren je gewoon wanneer ze het niet snappen. zo komen we nooit in irkutsk :-)

ik hoop dat alles goed met jullie gaat. wil jullie allemaal nogmaals bedankten voor het geweldige afscheid! was erg fijn!

heel veel liefs vanuit het hoge noorden!
Annemiek

op de blog van karlien en julie (zie "tips" rechts in je beeldscherm) staan nog meer foto's!

1. michiel:
    13 september 2008
    leuke foto's !! Nog steeds zo'n groot verschil tussen arm en rijk. Zijn jullie nog in die mooie metrostations geweest ??
    Hopenlijk zie ik je/jullie maandagavond nog. Ik zit op het eiland.
    veel liefs van Michiel
  2. Elise:
    13 september 2008
    Mooi, mooi! :) foto 1 t/m 10 zijn per mail aangekomen! dat wordt nog wat als je dat met al je foto's wilt doen! ;-) maar ga gerust door!
    liefs!
  3. Verena rutz:
    14 september 2008
    Lieve Annemieke !
    Ontzettend leuk je berichten en prachtige foto's !!Allemaal ""straks"" inplakken ? hahaa....
    Ben je al met de malariamed. begonnen, vraagt zuster vreni ? kùsschen Mamma
  4. carla:
    15 september 2008
    Hoi Annemieke! Hoe is het daar? naar je zin? vast wel als ik de foto's zie. Echt leuke foto's ziet er heel gezellig uit :P

Nog heel veeeeeeeel plezier en geniet ervan

Liefs,
    Carly
  5. Henriette:
    15 september 2008
    Heej meid!!! Ik benijd je, hoe gaat het met je, de foto's geven al een ontzettend goed beeld.
    dikke knuffel, Henriette
  6. Verena rutz:
    18 september 2008
    Lieve Annemieke !
    Wunderschòn de foto's !!
    We leven helemaal mee !
    Hier wordt het al erg koud - in moskou ook ??
    kùsschen
    Mamma
  7. michiel:
    19 september 2008
    Hoi hoi,
    Hoe is het in Moskou?? Ik ben inmiddels weer aan het opwarmen hier in Nederland. Was erg leuk om jullie even te zien bij station Moscovo.
    Geniet er maar lekker van !
    Michiel
  8. LIEVEN:
    21 september 2008
    HEY , MIEK ? ZIT JE NOG STEEDS IN SINT PETERSBURG ?