moskou > suzdal

22 september 2008 - Suzdal, Rusland

пщуву вфп!

na een verblijf van bijna 14 dagen kan ik jullie mededelen dat ik rusland fantastisch vind! na de eerste koele ontmoetingen met de russen, ben ik hen echt gaan waarderen: ze zijn vriendelijk en hulpvaardig (wanneer je hen iets vraagt, anders negeren je ze gewoon.. ook erg prettig!) maar een lach schrikt ze nog af (ook niet zo verwonderlijk gezien het verleden) reizen is ondanks het raadselachtige schrift vrij gemakkelijk.

Het “koude” st. petersburg hebben we in de nacht, met een warme buik van de biertjes met Michiel, verlaten. met de nachttrein, 3e klasse: open wagon tussen de snurkende russen, zijn we naar moskou gereisd. de reis was geweldig: gezellig met de russen wakker worden in een bloedhete wagon..

moskou heeft mij onverwacht verrast: een hele vriendelijke stad waar je heerlijk in kunt rondwandelen, ons ubergezellige hostel lag 5 minuten vanaf het rode plein en ‘s avonds kaarten we gezellig met de andere reizigers. het rode plein is overweldigend en ik bleef kijken naar het sprookjesachtige st. basil’s. we hebben lenin een bezoek gebracht (die we overigens door heel het land nog tegenkomen in het brons) en uiteraard het kremlin. geweldig! het reizen per metro –wat noodzakelijk is want een taxi is onbetaalbaar- is soms net een puzzel: ze kennen eigenlijk alleen het cyrillischschrift, de prachtige metrostations maken alles weer goed!

inmiddels zijn we per bus doorgereisd naar suzdal, een klein dorpje 200km vanaf moskou waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan: overal waar ik kijk zie ik koepeltjes van de vele, vele kerken. de houten huisjes zijn in verschillende kleuren geverft en prachtig versierd. we slapen binnen de muren van een klooster en wandelen overdag door het dorpje: baboesjka’s die ingemaakte potten augurken verkopen en appels uit eigen tuin.

morgenavond reizen we verder naar tomsk. omdat de russen ons maar 28dagen op bezoek willen hebben, moeten we de tussenliggende steden skippen: die zijn dan voor een volgende keer. morgen dus boodschappen doen voor een 52uur durende reis in ‘plaskarny’ (3e klasse) ik heb er zin in!

veel liefs vanuit het vredige suzdal!

Annemiek

voor de trouwe fans zijn al mijn foto’s te bekijken op http://picasaweb.google.com/baboesjka.op.reis

en voor de echte die-hardfans kun je op die site weer doorklikken naar de foto’s van mijn reisgenoten (om te downloaden heb je een g-mailaccount nodig)

1. Liset:
    22 september 2008
    wat klinkt het allemaal gaaf miek!!
    wanneer mogen we weer meer foto's verwachten, ik ben maar een beetje nieuwsgierig...
    veel plezier nog!

liefs Liset
  2. Elise:
    22 september 2008
    Super!! pff en ik heb je niet eens op msn gezien de afgelopen dagen.. :S haha! heel goed, dus lekker onderweg en dingen aan het bekijken. Klinkt goed allemaal!
    liefs!
  3. karlien:
    26 september 2008
    Hoihoi!
    suzdal klinkt leuk! we hopen dat jullie goed en wel in tomsk zijn aangekomen. Laten jullie even weten hoe jullie verdere schema eruit ziet als jullie dat weten. Wij zitten ondertussen in irkutsk.
    xx
  4. carla:
    29 september 2008
    Hai hai,

Zat ff net je foto's te bekijken( ze zijn echt leuk), haha moest echt lachen toen ik dat spel bonanza zag hahah, marktplaats :P heb leuke herinneringen daaraan, had jullie allemaal verslagen hihi

Nog heeeeeeel veel plezier,

Liefs,
    Carly
  5. Verena rutz:
    30 september 2008
    Lieve Annemieke !
    Nu ben ik je weer misgelopen vanochtend, als ik opsta, is het bij jullie al middag.
    Alles goed ? Hoe koud is het al ??
    We wachten ongeduldig op de baby van marije !!!
    kùsschen Mamma
  6. Karlijn:
    2 oktober 2008
    Hoi lieve Annemiek,
    Wat super om te lezen dat je het fijn hebt.
    Heel veel liefs, ik denk aan je.
    Kus Karlijn
  7. Ilse:
    2 oktober 2008
    Hoi Mieke,
    Wat een mooie, maar vooral grappige foto's geplaatst. Ik ben al fan van de 'autoserie' en je conducteur (goshie ....)

Nog een hele goede reis met veel leuke mensen!
    Ik lees voortaan met je mee.

X, Ilse.