salama tanzania

1 september 2010 - Arusha, Tanzania

in tabora drinken we cola en eten we ugali (een harde maispapbal, het nationale gerecht van tanzania: welke samen wordt gegeten met spinazie, bonen, vlees en een sausje) in een straatje bij de markt, vol met fietsenmakers..

's avonds nemen we de trein naar kigoma. ik voel me als in india: het station is al de hele dag bezaaid met mensen, ongelooflijk veel bagage, verkopers lopen er doorheen, kinderen wachten muisstil en geduldig tot de trein (na een vertraging van meer dan 4uur) dan toch rond middernacht vertrekt.. we reizen 3e klas: dat betekend met z'n 4en op een bankje, personal space waar ik onbewust zo aan gewend ben, bestaat hier niet. ik dommel in slaap op het heerlijke ritme van de trein. marjolein ligt tegen mijn schouder, de buurvrouw daar weer tegenaan, een kind er tussen in.. wanneer het licht wordt zie ik eindelijk de gezichten bij de vele stemmen die ik de hele nacht hoorde wanneer we een "stationnetje" passeerden.. het station is een uitgewoond huisje, waarschijnlijk ook door de duitsers gebouwd samen met de spoorwegen, wat nu dienst lijkt te doen als stal. bij de stationnetje staan wat mensen te wachten op familie en vrienden: mooie begroetingen, er grazen wat geiten, en er staan tientallen verkopers klaar: hun waren op hun hoofd te koop aangeboden: suikerriet, tomaten, gerookte vis, uien

kigoma is een hete stad aan lake tanganyika: we vinden een strandje in een baai, waar we het stof van ons af spoelen in de koele golven. het strandje is verlaten: tenminste dat denken we.. tot onze lunch wordt gestolen door een familie vervet-monkeys :) ik jaag ze weg, maar tegelijkertijd geniet ik ook van dit moment: wat zijn ze mooi!

de volgende dag reizen we door naar bukoba, aan lake victoria. we kopen ons busticket bij busmaatschappij "adventure" de avond daarvoor proosten marjolein en ik met een serengeti-beer nog op een avontuurlijke reis :) haha dat hadden we geweten: we beleven een echte tanzaniaanse roadtrip (inclusief veeeel lekke banden, acht vervoersmiddelen, veel interessante reisgenoten en uiteraard heerlijke onverwachte wendingen en avontuur ;) we duwen auto's aan, ontwijken rebellen en ontdekken hoeveel mensen in een auto passen) na een reis van 17 uur komen we in het donker aan in bukoba. we slapen in een schattig klein rond hutje van riet op het strand van lake victoria. 's morgens wordt ik wakker van het geluid van de golven die op 10m van ons bed op het zand slaan..

's middags zit ik aan het water en spreek met een tanzaniaan. hij vraagt mij of we bananen hebben in nederland? ja die hebben we. maar we hebben geen bananenbomen vertel ik hem. met de documentaire darwin's nightmare in mijn gedachten vraag ik hem naar de prijs van tilapia: die hier een meter van ons vandaan zwemt.. naar mijn idee kost het bij de ah op de hoek goedkoper, rare wereld..

op de markt van bukoba zit ik een tijdje op de binnenplaats: het staat er vol met honderden trossen bananen. het eindeloze spel van koop en verkoop, er omheen vlechten vrouwen elkaars haar, naaisters naaien jurken van de vele mooie kleurige stoffen op oude trapnaaimachines: met een serieus gezicht staan ze er met z'n allen omheen, een meetlint om hun hals..

's avonds schepen we in op de MS Victoria: op de kade staat een bonte verzameling van passagiers en hun bagage. meer dan een uur worden trossen bananen af en aan geladen door mannen in donkerblauwe stofjassen. de ananassen worden aan boord getakeld. voor een fooi brengen de mannen enorme pakken bagage aan boord, tot de hoorn allang geblazen heeft en de boot al meer dan een meter van de kade is weggevaren. ik geniet van de bootreis, het gevoel van avontuur: al die verschillende mensen op de boot met hun eigen doel en besteming, het slapen op de deining van de golven, de zon die opkomt boven zee en het aanmeren in mwanza de volgende morgen, waar het spel van de bagage uitladen opnieuw begint. hier dragen ze donkerrode stofjassen..

terug in mwanza ontdekken we nieuwe plekjes: de drukke straatjes met de eindeloze winkeltjes, overal muziek, de moskeeen, de samosa-maaksters en verkoopsters op de stoep tegenover ons hotel . 's avonds proosten we met indiaase-tanzaniaan abbas en een glas rode wijn onder de sterren aan lake victoria op mijn verjaardag. marjolein heeft zelfs chocolade-verjaardags-taart en cadeautjes om 24.00 :D de volgende dag reizen we terug naar sumve om anne, @nne en harm (vriend van @nne) op te halen voor de safari. wanneer we 's middags door het dorp lopen hebben we al snel een groep kinderen achter ons aan. één van de kinderen, een meisje van 8 jaar oud, heeft haar zusje van 3weken oud op haar rug bij zich. vrolijk speelt ze met de andere kinderen en rent met hen rond. marjolein en anne dansen en zingen met de kinderen. ik ben gelukkig. wat een mooie verjaardag :D met z'n 5en maken we een feestmaaltje: worstjes op de BBQ, een pastasalade, wijn en @nne maakt zelfs een chocoladetaart op de BBQ! we spelen boonanza op het terras in de warme avondlucht met het geluid van de maribus boven ons in hun nesten..

onze 5daagse safaritrip begint in de serengeti: elegante giraffen, nieuwsgierige hyena's, inmense olifanten, heel veel nijlpaarden, een krokodil veel te dicht bij onze voeten, pumba! en de leeuwen.. ik krijg geen genoeg van ze! zo mooi en lekker kroelen samen. als enthousiaste honden hangen we uit het dak van onze 4x4, de wind in ons haar: er is zoveel te zien! 's middags lunchen we op een geniale plek: we kijken uit op een rots met 7 luie leeuwen.. we zijn alleen met hen.. we gapen elkaar aan. en de vraag blijft: hoe snel zouden wij hun lunch zijn?

we kamperen in de koude serengeti, de zonsopgang is prachtig boven de savanne. de baboons hoog in de boom. de volgende dag (na een iets minder unieke kennismaking met nr 6 van de big 5: de masai :p) hebben we een wijds uitzicht over de ngorogoro-krater.. wow ik heb het gevoel in het paradijs beland te zijn: alle dieren lopen door elkaar heen.. de zebra's, wildbeasts, kraanvogels, zelfs een neushoorn! samen lopen ze in een lange rij naar een betere eetplek. er is genoeg real-lifeactie voor ons: luipaarden vechten op hun prooi, leeuwen doen een flauwe poging een hertje als lunch te verorberen en harm ontmoet 's avonds een olifant bij het toiletgebouw :D

lake manyana staat bekend om zijn vele vele verschillende vogels.. ik vergaap mij aan het ballet van de pelikanen in de lucht (met hun imposante bek scheppen ze visjes uit het water), de flamingo's wat zijn ze mooi, ooievaars en zoveel vogels die ik (nog) niet ken. nijlpaarden lui als katten in de zon.. daar achter staan de wildbeasts, zebra's, impala's, er is zoveel te zien!

in arusha nemen we afscheid van 2x anne en harm, zij reizen terug naar het ziekenhuis in sumve, terwijl marjolein en ik via de prachtige bergen doorreizen naar dar es salaam en als toetje: zanzibar. in arusha nemen we een koude douche. 's avonds worden er vuurtjes gemaakt op straat waar mais op geroosterd wordt, overal worden bananen verkocht.. later op de avond zijn de straten uitgestorven, arusha word een spookstad (zoals alle grote steden hier)

tanzania is 1 grote markt. waar je ook bent, er wordt altijd wel iets aangeboden: van haarspeldjes tot ananassen, van ondergoed tot batterijen. verder is overal: football! de clubs die hier zeer populair zijn zijn arsenal en manchester. werkelijk overal zijn de clubs te vinden. net zoals barcelona, ac milan.. in elk busbookoffice hangen de posters op de muur, de jongens dragen de shirts van hun favoriete spelers. ook de nederlandse spelers kennen ze hier goed en het verlies van de bijna-wereldkampioen dragen de tanzanianen met ons :) verder is obama hier ook overal: op de bus, op je tshirt (of hoofddoek) en zelfs op mijn kaartspel!

de tocht per bus de bergen in is prachtig: slingerend omhoog zien we vrouwen de was doen in de stroom, kleine dorpjes, kindjes in gekleurde schooluniformpjes, groentetuintjes, mega watervallen en naast me, diep in de afgrond nog een klein groen stroompje.. we lopen de bergen omhoog langs tuintjes, kleine huisjes tot we aankomen bij irente's farm boven op de berg: een vredige plek waar niets is behalve heerlijk eten (zelfgemaakte kaas, brood, jam, curry!) en een neushoornvogel in de boom. we maken een dagtochtje door het rainforest in de buurt

(letterlijk!) onderweg treffen we de 2 zussen van marjolein en een vriend in een wegrestaurant richting dar es salaam. samen reizen we de volgende dag door naar zanzibar. de "hoofdstad" stone town is een heerlijke plek. de bevolking is hier in tegenstelling tot het vaste land waar bijna de helft moslim is, bijna geheel moslim. we stappen dus een hele andere wereld binnen: die van heerlijke bbq-geuren (want: veel specerijen ivm de de ligging van oudsher), gesluierde vrouwen, mannen in traditionele kleding, de oproep voor het ochtendgebed terwijl ik nog lekker lig te dromen..

we lopen door de smalle straatjes, waar achter iedere deur een ander leven afspeeld, hele families zitten op de stoep, voor de moskee ligt een stapel slippers. we verruilen het gezellige stadje nog een paar dagen voor een luxe hut (met zwembad!) op een verlaten strand in het noorden van een eiland. op het droomstrand worden iedere middag de boten met de vissers en hun vangst opgewacht door de vrouwen en kinderen.. mooi zo bij het zachte middaglicht

na deze laatste dagen al het afrika nog in mij opgenomen te hebben, nemen we terug in dar afscheid. marjolein gaat met haar 2 zussen en michael de kilimanjaro beklimmen en ik reis via cairo terug naar nederland.

this is africa, and i like it :)

in cairo lijkt alles van zand: wanneer ik er overheen vlieg zie ik honderden moskees, als uit een sprookje, zoveel koepels, minaretten (en geheimagenten op de daken van de gebouwen :S) het verkeer is een feest: opgefokte chaffeurs in een veel te druk verkeer, voor mij is het een grote sightseeingtour: ik laat me door deze onbekende stad rijden, naar de piramides. naar een ander avontuur: op een paard met Abdulah door de woestijn.. verlaten piramides bekijken. cairo is groot en vies: ivm de ramadan lijkt iedereen nog opgefokter te zijn. de volgende ochtend land ik in grijs amsterdam en begint het leven thuis weer..