mongolia part2

31 oktober 2008 - Ulaanbaatar, Mongolië

Heeee iedereen!

de afgelopen 5 dagen hebben we het stinkende, kille, volle, koude, vieze ulaan baatar verruild voor het andere uiterste: de wijde vlakten, hoge vulkanen, grote national park's,  sneeuwballen, rustige kloosters, warme gers, vriendelijke nomadische mongolen en veeeel dieren!

Met het dreamteam van de vorige trip: baggii en airka, en jessica en sasiki ben ik 5dagen naar het noorden gereden. Hier komen weinig andere toeristen en is het landschap anders dan ik voorheen heb gezien: er is wat landbouw, bomen, echte houten huizen (!) maar ook woeste bergen, bevroren riviertjes en kuddes paarden, geiten, schapen en koeien. We stoppen bij een ger met paarden, deze worden net gemolken en wij helpen mee. De airag (gefementeerde merrymelk met een alcoholpromile tot wel 18% ) wordt hier veel gedronken en krijgen we overal aangeboden, naast de mongoolse thee, geiteningewanden, gedroogde yoghurt, vodca en verse kaas.

Wanneer we ’s morgens wakker worden horen we engelse gesproken: het is Garance, een francaise die met ons mee zal reizen: leuk! Samen bezoeken we een van de weinige niet verwoestte kloosters van mongolie: na het ochtendgebed door de jonge monnikjes loop ik over het bijna verlaten terrein van het klooster met 2honden als gezelschap, het is heel fijn om hier te zijn: zo’n mooie plek met zoveel rust en spirtualiteit.

Daarna rijden we verder naar de familie van Airka: we eten geit bij zijn broer (wist je trouwens dat je daarna nooit iets kouds mag drinken? doet me ergens aan denken  ;-) iemand wedden?), bij zijn stokoude ouders (die dagelijks nog op een paard springen en yaks melken) krijgen we airag en snuiftabak aangeboden en eenmaal “thuis“ komen vrienden langs, zingen we mongoolse liedjes (zie filmpje) en drinken we veel te veel vodca.. (2 dagen later zitten zijn vrienden ineens langs de weg: ze hebben een picknick georganiseerd voor de vandaag jarige airka met chocola en.. vodca ;-))

We logeren tijdens deze trip bij nomadische families die zo uit de film ’the cave of the yellow dog’ gestapt lijken te zijn, met enigste verschil dat ze allemaal een mobiel hebben waarmee ze naar hun studerende kinderen in UB bellen.. Wanneer ik naar de ger voor vannacht wandel zie ik een koe voor de ger staan, wanneer ik de warmte binnenstap snap ik waarom: haar kersverse kalfje is binnen. Ze slaapt vannacht gezellig naast jessica op de grond in de ger :-) nadat de herder op zijn paard met behulp van zijn hond de geiten en schapen rondom de ger heeft gedreven voor de nacht,  mag ik helpen met het melken van de koeien: het is heerlijk! De sterren staan al aan de hemel, het is ijskoud en binnen maken we dumplings rondom het warme vuur. iedere avond sta ik weer versteld van de sterrenhemels met miljoenen sterren.. ongelooflijk zo veel! ik zie de milkyway en af en toe valt er een ster naar beneden..

de wandeling door het hustai national park, waar we steenbokken en takhi-paarden (alias przewalskipaarden) hebben gezien was een mooie afsluiting van onze tijd in mongolie: wat een geweldig land met zo’n woeste natuur en pure inwoners. Ik wordt iedere morgen weer zo blij wanneer ik de kleine houten deur van de ger open, de lucht rood van de opkomende zon en de schapen en geiten zie staan voor de ger, laagje ijs op hun rug van de kou..

Nu zijn Jessica en ik beide grieperig: een gevolg van een gebrek aan groente en fruit buiten UB. De enigste vitaminen in het mongoolse menu zitten in de grote klomp vet in de staart van een schaap.. :-S  nu zitten we dus volop aan de thee en sinnasappels en genieten we van de gezelligheid rondom ons, de lekkere restaurantjes en een hete douche!

en we mogen china binnen: aanvragen (en krijgen!) van chinees visum was erg easy! Veel meer dan tickets naar china (die hadden we toevallig toch nodig ;-)), "een vliegticket naar bangkok" (=uitdraai van mogelijke vlucht) en 'n uur vernikkelen bij -15 aan de poort van de ambassade (ok.. en jessica een klap van een voorpiepende russin) was er niet voor nodig. dus.. adviezen in de wind slaan loont! vanavond stappen we op de trein naar beijing. Op naar een nieuw avontuur, een nieuw land te ontdekken!

Snel meer vanuit een warmer beijing!

Liefs,

Annemiek

excuses voor de soms belachelijke tijdstippen van smsjes, soms is het de enigste mogelijkheid ivm netwerk/internetverbinding.

foto's: http://picasaweb.google.com/baboesjka.op.reis/MongoliaPart2

1. Verena rutz:
    31 oktober 2008
    Lieve Annemieke !
    Dankjewel voor je mooie reisverhaal ! Ik hoop, dat Jessica en jij gauw opknappen !Ga verder met prachtige foto's maken en interessante, spiritueele verhaalen schrijven !
    kuss Mamma
  2. Alicia:
    2 november 2008
    Heej Miek,

Wat een mooi en leuk verhaal weer om te lezen! En natuurlijk weer erg veel mooooooie foto's!!

Dikke knuffel,
    Alicia
  3. Moritz:
    10 november 2008
    Hallo Annemieke
    Haben heute(10.November) deine Karte aus Ulaanbator erhalten. Vielen Dank. In der Schweiz hatten wir auch schon Schnee. Jetzt ist es aber wieder waermer und sonniger. Wuensche dir eine gute Fahrt nach Beijing.
    Liebe Gruesse
    MORITZ
  4. Verena rutz:
    14 november 2008
    Lieve Annemieke !
    De wollen sjaal is klaar, heb je hem wel nodig ? Hoe is de temp. daar ?
    Wat zal ik Lisette en Albert meegeven, waar heb je behoefde aan ?
    kùsschen van Mamma
  5. Verena rutz:
    27 november 2008
    Lieve Annemieke !
    Wat een toestand in Bangkok !!
    Ik hoop, dat alles goed komt en jij Albert&Lisette kan vinden..hahaa en dan een super-vacantie kunnen houden/vieren !
    kùsschen Mamma