china!

28 november 2008 - Kunming, China

heee iedereen!

dit is mijn laatste dag in china, tijd dus voor een update :-)
na een emotioneel afscheid in ulaanbaatar stapte jessica en ik in de trein naar china: wanneer ik 's ochtends wakker wordt waan ik me in een droomwereld, alles is wit, er waait een harde wind en zo mistig dat ik maar een paar meter voor me uit kan zien: een besneeuwde gobiwoestijn! wanneer we in erlian, het grensstadje in china, aankomen stappen we binnen in een totaal andere wereld: overal heerlijke geuren, schreeuwende chinezen, veel fietsen en.. rochels :-S
in erlian namen we een sleepingbus naar beijing: het lijkt onmogelijk om te slapen in een stapelbedje van 50cm breed, 3(!) rijen in de bus, in een constructie dat je voeten onder het hoofd van je buurman liggen, maar.. het kan!

beijing was de 2e verassing:  wat een geweldige stad!! we verbleven in een knus guesthouse in een gezellige hutong, overdag fietsen we door de stad (wat een feest om te fietsen tussen de chaotische chinezen op hun fietsen beladen met vracht! langs de verboden stad, langs grote 5baanswegen waar de was naast hangt te drogen en de oudjes nog steeds majong spelen, door de smalle straatjes in de hutong), lunchten we in de mooie parken vol dansende chinezen, traditionele live music, bootjes op het water met chineze deeghapjes en mandarijnen ;-) jammer dat de meeste tempels in china meer toeristenattracties zijn met veeel chinezen en bijbehorende rode petjesbrigades en geschreeuw, dan waar ze in de eerste instantie voor bedoeld zijn: een plek om stil te zijn en tot jezelf te komen. alles is overgeschilderd en met de muziek uit de luidsprekers in het gras lijkt het meer op de efteling :-S  met onze roommates gabriel en amalia hebben we de chineze muur beklommen: bijna 4uur lang klauteren in de hete zon, uithijgen, genieten van het prachtige uitzicht en de historische plek, foto's schieten en vooral genieten!! wow wat een ervaring!

het is een feest om gewoon maar in de bus te zitten, uit het raam te kijken: al die verschillende chinezen die doen waar ze zo goed in zijn: handel drijven. scooters volgeladen met dozen "adidads"schoenen, overvolle vrachtwagens met mannen bovenop, kippen ondersteboven in de handen van een oude dame..

in het kolossale west-treinstation in beijing nemen we de trein naar pingyao: na wat geduw en getrek zitten we in onze hardsleepercoupe: de bedden zijn 3 (!) hoog en natuurlijk is de bovenste van ons :-) als aapjes klimmen we in ons bedje, waar ik heerlijk in slaap tuimel van het gedein en vertouwde geluid van de trein. midden in de nacht arriveren we in pingyou: een klein ommuurd stadje waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan.  ik wandel door de kleine straatjes en langs de grote (van leem gemaakte) muur. mannen (soms nog in blauw "maopak" ) spelen chinees dammen, zonnebloempitschillen liggen om hen heen en de andere mannen kijken nieuwsgierig mee over hun schouder..

in xi'an komen we natuurlijk om het terracottaleger te aanschouwen (chineze geschiedenis of slimme chineze marketing? of beide ;-)) maar in xi'an is ook een grote moslimwijk, en behalve de grote moskee (een bijzonder gezicht: traditioneel chinees gebouw met perkjes, water en chinezen met fiets in hun hand en dan een grote hal met kleedjes richting mekka) betekent dit ook heeeel veel lekker eten op straat! xi'an is de meest vervuilde stad in china en dat is te merken: we kunnen niet verder dan 50m scherp zien. het maakt op mij een erg sombere indruk, snel weg dus >> in chengdu gaan we de panda's tijdens hun ontbijt bekijken: wat een geweldige beesten!! ook zien we de kleintjes in een grote "wieg" bij elkaar liggen, als balletjes opgerold tegen elkaar aan :-)

na een lange reis naar guilin is het dan eindelijk iets warmer wanneer we de trein uitstappen, jeee! helaas stortregent het de volgende dag (voor het eerst sinds we uit nederland vertrokken zijn!) ons hostel ligt in een straatje tussen de restaurantjes: voor iedere ingang staan bakken vol water met vissen, schildpadden, eenden enz.. na een bezoek aan de rijstvelden van longji besluit jessica dat ze genoeg van de kou heeft en reist via heinan naar vietnam :-) ik ga per boot naar yangshou: door het karstgebergte met al hun bizarre vormen.. in yangshou maak ik een geweldige fietstocht met een paar fransen en zwiserse jongen. we beklimmen the moonhill en we genieten van de zon en het geweldige landschap waar we doorheen fietsen: de bergen, rijstvelden, kleine dorpjes waar werkelijk iedereen ons gedag zegt: "ni hao!". ik zie alleen oudere mensen aan het werk in de mandarijnvelden, vissen (met behulp van een watervogel), in de rijstvelden en met manden vol fruit op hun rug. via kunming reis ik naar dali. een prachtig dorpje (helaas ook weer overgenomen door de chineze toeristen van de rode pettenbrigade, die achter een vlaggetje aanlopen :-S) maar zodra ik het dorpje, vol met leuke koffietentjes, waterstroompjes, vrouwen in traditionele kleding uit de bergen die plastic rommel verkopen, achter me heb gelaten en op de fiets stap, stap ik china weer binnen: oude mannen en vrouwen voorovergebogen aan het werk in het veld terwijl 2meter van hen af de touringbussen met dvd-spelers en airco voorbijrazen..

nu ben ik terug in kunming en morgenmiddag stap ik op het vliegtuig naar laos waar ik hopenlijk ergens papa en lies zal treffen. we hebben ons meetingpoint: bangkok moeten verplaatsen naar een nog onbekende bestemming in zo-azie :-S   hopenlijk zien we elkaar snel, ik kijk heel erg uit naar 2weken samen met hen zijn en te genieten van al het moois! het gaat geweldig worden!

ik hoop dat alles goed gaat met jullie en wens iedereen alvast hele leuke dagen met de sint!

kus!

Annemiek

er staan weer wat foto's online: www.picasaweb.google.com/baboesjka.op.reis niet zoveel helaas maar heb goede voornemens :-)

1. Henriette:
    10 december 2008
    Ik volg je nog steeds!!! Heel bijzonder. Grappig ik ben 8 jaar geleden ook in Kunming geweest.
    Liefs, Henriette
  2. Rachael:
    12 december 2008
    Hai Annemiek,

Ik wacht met smart op je volgende berichtje! Wat zijn je plannen met betrekking tot de feestdagen aan de andere kant v.d wereld?

Heel veel knuffels vanuit het koude kikkerlandje stuur ik je toe!

Liefs Rachael
  3. Rodee:
    12 december 2008
    Hee lieve Annemiek,
    Pfft een wonderlijke reis hoor:D Hoe waren je weekjes met familie? Ik moet nog een paar dagen wachten en dan komt de mijne over naar Delhi. Hoe zijn je plannen naar Nepal? Ik kom daar waarschijnlijk de 2e week van januari aan; tijd voor een date? Je gaat me toch niet vertellen dat je tegen die tijd al terug bent..?
    Liefss