laatste dagen in laos en thailand..

4 april 2009 - Vlaardingen, Nederland

tsjaa.. en nu zit ik hier dan met een warme sjaal om, mijn bruine voetjes in wollen sokken gestoken en 'n dampende kop thee achter lies' haar laptop op de hogelaan, mijn laatste blog te schrijven. het welkom op schiphol was geweldig: papa, mama, oli4 en liset met een spandoek :-) hoe geweldig! een uitgebreid urendurende brunch met champagne en zoveel lekkers uit mama's keuken :-) wow! zo leuk om iedereen weer te zien, bij te praten, samen te lachen. zo vertrouwd om 's avonds weer samen in de keuken te staan en lekkere dingen te maken :-)

maar als ik mijn  ogen dichtdoe ben ik weer in azie: de rondscharelende honden op straat, de tuktukchaffeurs die vechten om een ritje, de gecko op m'n muur, de sterren, de zoete lucht van azie, red curry, mijn slippertjes, altijd overal eetstalletjes op straat, de bloemenslingers in de bussen, boten, taxi's..

de laatste week was een geweldige week: jeroen en ik zogen al het heerlijks van laos en thailand nog even heeeel goed in ons op! en blijven maar verwonderd over al het heerlijke eten, de vriendelijke mensen, ontspannende -en tevens, pijnlijke- massages, de gezelligheid samen  en de gemakkelijkheid van het leven hier. no worries :-)

in vientiane ontbeten we op de geweldige plekjes die ik de laatste keer met alicia en elise ontdekt had: onder de luifels, in het frans, aten we croissantjes en dronken we cafe latte :-) in pakse, een dag later, spraken we weer af: jeroen ging met het vliegtuig. ik met de sleeperbus wat een hele grappige ervaring was: in tegenstelling tot bijvoorbeeld in china, slaap je hier in een 2persoonsbed met iemand anders (geen mooie aussie helaas ;-)) de bus was een kruising tot een kermisattractie  -met z'n neonkleuren- en een flat -zo hoog!-

pakse is een heel leuk stadje! zelfs 's ochtends vroeg in de regen (huh? waar komt die ineens vandaan na bijna 7maanden??) liep ik met een big smile door de brede straten, ooit door de fransen gebouwd, met de oude lage koloniale gebouwen, de straatstalletjes en brommer-riksja's (met zijspan) jeroen en ik bezoeken een paar watervallen, een koffie- en theeplantage. het landschap is erg vlak, huizen op palen en erg vriendelijke mensen: doet sterk aan het door ons beide geliefde cambodja denken

we besluiten dat we toch heel graag de "4000islands" willen zien. in het zuiden van laos is de mekong erg breed en zijn er duizenden eilandjes in deze legendarische rivier. we gaan op een klein bootje naar don kon, waar we een mooie zonsondergang bewonderen, het rustige eiland leven ervaren in deze kleine gemeenschap: spelende kinderen, mannen op de fiets, vissers met hun netten lopen over de zandweg terwijl de zon ondergaat en wij nog een duik nemen, na een hete hete dag (dit is de enige manier van afkoelen omdat elektriciteit alleen is van 19-23uur)

na een reis van 26uur (wat geen probleem in thailand is: er is altijd overal -lekker!- eten te koop, je krijgt een dekentje en water in de bus en je wordt ge-entertaint met thaise karaoke :-)) komen we moe op ko mak aan: een klein eilandje naast ko chang ("the next phuket") we genieten van (aagh sorry: het blijft gewoon super) het lekkere thaise eten, biertjes, de zon en na een druk programma de laatste 3weken: even niets doen en ons langzaam voorbereiden op reintergratie in het nederlandse leven. jeroen vraagt: wat ga je niet missen van het reizen? eeehh.. de muggen? annemiek, er is geen mug te zien.. :-S tsja sorry ik weet niets beters.. maar ik weet wel wat ik wèl ga missen :-)

en nu ben ik weer thuis en nu wil ik al jullie verhalen horen! wat hebben jullie allemaal gedaan het afgelopen half jaar? ik kijk er naar uit jullie weer te zien en een wijntje te drinken samen!

tot snel!

liefs,

Annemiek

1. Verena rutz:
    4 april 2009
    Mijn lieve, moedige Annemieke !
    Ik ben zo trots op je.
    Wat heb je een hoop beleefd. Zooo mooi en goed geschreven. Ik zou het uit geven, als boek met alle foto's !En met het geld nogmaals teruggaan..
    En nu ben je thuis, helemaal gezond en blij .
    Sterkte met wennen !
    kùsschen Mamma
  2. Karlijn:
    4 april 2009
    Welkom thuis lieve Annemiek!!!
    Fijn om te horen dat je goed bent aangekomen en dat je geniet samen met je geliefden!!!
    Hier in Bottendaal hoop ik ook snel weer te zien.
    Veel liefs en een dikke kus
    - ook voor je zusje die heeeeel blij is dat je er weer bent.
    Karlijn
  3. Janneke:
    Hey!
    welkom terug in t koude holland!
    wat leuk om dmv je prachtig geschreven verhalen op de hoogte te blijven van je reis, ik heb er van mee-genoten!

tegen de tijd dat je weer een beetje 'geland' bent hier, hoop ik gauw met je bij te kletsen @ blonde pater!

liefs!
  4. Ilse:
    5 april 2009
    Hoi Annemieke, welkom thuis!
    ´t Zal wel even wennen zijn, maar het wordt nu lente en in Nederland schijnt de zon inmiddels ook een beetje. Ik wens je nog veel fijne dagen met je familie en ik zie je in Nijmegen.

Groetjes van
    Ilse.
  5. Henriette:
    6 april 2009
    Weer thuis!!!!!
    Ik heb zin om te luisteren!!!!!!!!!!!!
    xxx Henriette
  6. HERMINE SCHOOFS:
    4 mei 2009
    Kan je me eventueel vertellen waar we dat huis kunnen huren aan het Baikalmeer want ik heb geen zin om in een Russisch hotel te blijven ! We zijn er ongeveer vier dagen, van 1 augustus tot vier augustus. Groetjes hermine