indonesia

23 januari 2009 - Siem Reap, Cambodja

het mooie cambodja laat ik even 3weken achter (of onder?) me en vlieg naar bali: fran en arnoud hebben geregeld dat er een brommertje klaar staat op het vliegveld dat me in 2uurtjes tijd door de benauwde avondlucht van de ene kant zo naar de andere kant van bali brengt: tranen van geluk om elkaar na bijna een jaar weer te zien!! wat was het heerlijk om bij elkaar te zijn! (en dat bleven we ook maar herhalen tegen elkaar hihi), te knuffelen en zooooveel bij te kletsen! samen met 3 nederlandse meiden vieren we oud&nieuw op gili travangan met letterlijk en figuurlijk veel contact met de locale bevolking :-) we proosten met "arak attack" (=arak&sprite) en ik dans tot mijn voetjes pijn doen..

de volgende dag hebben we een fijn plekje op het mooie strand gevonden: veel kussens, kopje koffie, jack johnson, lekker eten en alleen maar genieten :-) fran en ik gaan snorkelen en wanneer ik onderwater kijk is het alsof ik in een groot aquarium ben gevallen: ik zie een prachtige onderwaterwereld met de meest kleurige visjes, koraal, grote scholen vissen, zwart-wit gestreepte zeeslangen. je zou bijna hoogtevrees krijgen zo diep is het en zo scherp zie ik alles! dan roept fran me: een zeeschildpad! we zwemmen achter het grote beest aan, het lijkt wel of hij vliegt zo elegant! we volgen hem tot hij op de bodem eten gaat zoeken: met z'n grote klauwen over het koraal op de bodem. wat een prehistorisch beest: zo'n mooie kop! wow wat geweldig is dit!! arnoud maakt eindeloos veel foto's en filmpjes van deze bijzondere 1e dag van het nieuwe jaar onder water :-)

alle3 de gili island zijn auto- en brommervrij: dit betekent koetsjes getrokken door prachtig versierde paardjes en fietsen :-) het is moessonseizoen in indonesie: iedere dag een stortbui met grote warme druppels. soms kort en soms urenlang: de zandstraatjes zijn nu 1 grote modderpoel. het maakt ons niet uit: is weer een reden om maar binnen te blijven en helemaal NIX te doen :-) we hebben echt even vakantie deze weken samen en drinken biertjes, kletsen urenlang, spelen veeeel boonaza :-), eten heel veel heerlijks en lachen wat af! na gili travangan (het "party-eiland") gaan we naar gili meno: hier is werkelijk niets anders te doen dan zwemmen in de zee zo warm als lauwe thee, genieten van het heerlijke indo-eten, snorkelen, kletsen, vuurtje maken op het strand en.. relaxen :-)
de laatste dagen gaan we naar lombok. de haven van gili meno is het strand: waar kleine houten bootjes tot bijna op het zand komen en ons in een half uurtje naar het "vaste" land brengen. we hebben twee mooie hutjes in het verlepte vakantieoord "sengiggi" (denk: vieze stranden, oude vrouwen met jonge indo's en een resort gescheiden van het strand en zijn locale verkopers) hier is blijkbaar de tijd en rust dat we alle3 ons niet zo lekker kunnen voelen: dit betekent nog meer boonanza :-)   ik ben heel blij dat fran en arnoud bij me zijn nu ik beetje ziek ben: fran leest me geweldige verhalen voor uit hun reisdagboek en komt 's nachts bij me slapen.. zo lief!
wanneer ik afscheid heb genomen van fran en arnoud (zij gaan na 2dagen jakarta terug naar huis) verruil ik opdringerig lombok met zijn bizar luide moskees voor het vredige bali.

ubud is mijn thuis voor de komende week: ik heb een geweldige kamer met eigen balkon uitkijkend op de rijstvelden, 's nachts wanneer het hard geregend heeft geven de kikkers een luid concert :-)
in ubud draait alles om ontspannen: het dorpje bestaat uit een aaneenschakeling van massagesalon's, mooie boutique'jes, spa's, heerlijke restaurantjes en yogastudio's.  samen met janneke geniet ik van heerlijke massages, sapjes, facials, shoppen en gezellig kletsen :-)

spiritualiteit is in alles verweven: iedere winkel, restaurant, auto, huis heeft een altaartje en 's morgens zie ik prachtig geklede vrouwen met manden op hun hoofd over straat lopen en offeringen brengen in de tempel. op straat liggen offerbakjes met bloemen, wierook en anders. het leven van de balinezen draait om het geloof: een combinatie van balinese mythologieën en het hindoeïsme. veel mannen dragen een destar (katoenen doek om het hoofd) en vertellen hoe belangrijk het geloof voor hen is.

ik geniet van het rustige leven in ubud: zoveel groen,  zoveel glimlachen, zoveel mooie tempels
-werkelijk overal!-, even geen druk programma en ik volg enkele yoga-lessen op een heerlijke plek buiten omgeven door tropische bomen, vogels en water :-) jeee mijn leven is geweldig!! achterop de brommer verkennen we het eiland: de rijstvelden, tempels, de kleine dorpjes wanneer we uit de toeristische plekjes met de ein-de-loze rijen winkels zijn.. kinderen zwaaien naar me

op de terugweg naar cambodja overnacht in kuala lumpur: een geweldige mix van moderne gebouwen, vrouwen in de mooiste gekleurde gewaden en hoofddoekjes (en af en toe een boerka er tussendoor), oude koloniale gebouwen, honderden brommertjes, taxi's, little bombay, chineze billboards en ertussen door de skytrain :-) ik ga eten in chinatown en waan me weer even in bedrijvig china (behalve dat hier dan indiers met tulband zitten, ze engels spreken en het warm is :-)) ik krijg geen genoeg van mijn geweldige uitzicht onder het heerlijke eten: een drukke straat met erboven zoveel rode lampionnetjes en meteen daarachter de prachtig versierde petronastowers ("the twin towers") tegen een zwarte hemel. in het knusse guesthouse kijken we een barslecht nagesynchroniseerde ronin en doen we wat reizigers doen: kletsen over onze belevenissen :-)

..en nu ben ik weer terug in cambodja: stoffige straten, drukke markten, de hete-droge lucht, de meest vriendelijke mensen. zigzaggend door het verkeer zie ik een antieke kapperstoel: een man wordt geschoren, ik sta nog steeds versteld wat mensen allemaal op hun scooter kunnen vervoeren: 20kapstokken, honderden kippen ondersteboven op een brede stellage gehangen, ik zie een man op een motor met voor en achter zich een grote doorzichtige zak met inmens grote vissen hapen naar lucht :-S

de komende 3weken ga ik vrijwilligerswerk doen via een nederlands project 30km vanaf siem reap (http://www.cambodia-dutch.org) samen met twee andere vrijwilligers zal ik engels les geven aan 200 kinderen uit het dorpje phum chhuk en omgeving. ik heb er heel veel zin in! meer hierover in mijn volgende blog!

ik wens jullie al het goeds!

liefs!
Annemiek
foto's staan weer online: http://picasaweb.google.com/baboesjka.op.reis/Indonesia

1. Ilse:
    23 januari 2009
    Hoi Annemieke,

Ik vind het leuk dat ik zo af en toe een stukje met je mee reis via je blog. En wat maak je mooie foto's! Veel plezier in Cambodja en succes met lesgeven.

Groetjes van Ilse.
  2. Karlijn:
    23 januari 2009
    Lieve Annemiek,
    Ubud!! Met tranen in mijn ogen heb ik je verhaal gelezen. Het was net of ik er weer was. Heel herkenbaar. Wat een heimweegevoel. Bedankt dat we hier een beetje kunnen meegenieten, lieve Annemiek. En jouw kamerdeur van je hotel leek wel echt sprekend op die van ons.. moeten 'straks' maar eens foto's vergelijken.
    Wat stoer dat je gaat lesgeven.
    Veel succes, geniet van de kinderen.
    Dikke kus.
    Karlijn
  3. Verena rutz:
    24 januari 2009
    Lieve Annemieke !
    Dankjewel voor je verse berichten ! Ge-wel-dig !!
    Heel veel succes, sterkte en plezier met je werk in Phum chhuk !!
    Ik ben ontzettend trots op je !
    dikke kuss
    Mamma
  4. Liset:
    24 januari 2009
    he mika!

wat een leuk verhaal!
    veel plezier met de kinderen!
    tot snel sprekens

Kus Liset
  5. Henriette:
    25 januari 2009
    Genieten... Wat leuk dat je een paar weken les gaat geven, zal ook wel weer een hele ervaring zijn.
    Lieve groetjes, Henriette
  6. karlien:
    30 januari 2009
    hey annemiek!
    hoe gaat het met het vrijwilligerswerk! lijkt me echt super fijn! zet maar snel een nieuw blogbericht!!
    xxx