thailand met papa en lies!

17 december 2008 - Siem Reap, Cambodja

hoi hoi!

na het laatste bericht uit kunming ben ik in een totaal andere wereld aangekomen: mijn "thuis", zuid-oost azie! via vientiane (laos) ben ik -over the friendshipbridge- naar thailand gereisd en daar per nachtbus naar chiang mai in noord-thailand gereisd. het weerzien met m'n vader en liset was even raar (vooral voor liset: het was alsof ze michael jackson voor haar deur zag staan!) maar vooral heel erg leuk en heeel snel weer zo vertrouwd! alsof het geen 3maanden maar 3weken geleden was dat we nog samen aten en kletsen.

in chiang mai hebben we een auto gehuurd (wat een luxe!! het voelde wel een beetje als de vakanties vroeger in portugal zo met m'n vader achter het stuur! met enigste verschil dan dat er regelmatig koeien en zelfs een keer, olifanten op de weg liepen! :-) gelukkig dragen ze 's avonds een lichtje aan hun staart, wel zo veilig!) onderweg kwamen we op onverwachte prachtige plekken terecht: een hele mooie waterval, gijzers en mineraalbaden waar we het zweet en stof van ons af kookten :-) de wegen waren behoorlijk bochtig en stijl, een behoorlijke uitdaging voor onze honda automaat! behalve in pai (vooral veel hippies maar een mooie plek in de -'s nachts beste koude- bergen) zijn we naar mea lana gereden: een minidorpje vlak bij de burmese grens. we hebben mooie wandelingen gemaakt de rijstvelden in: daar waren de ingehuurde arbeiders hard aan het werk. 's avonds dronken we samen met hen bier aan lange houten tafels. een totaal andere ervaring als het toerische, drukke, gezellige chiang mai.. (met een geweldige markt!!)

we hebben behoorlijk wat uren per bus gereisd: o.a. naar een klein dorpje aan de mekong. daar hebben we samen met de inwoners van het dorpje pak chom de 80ste verjaardag van de koning gevierd. iedereen kreeg een geel kaarsje: heel indrukwekkend zo'n veld vol lichtjes. na verschillende dansen en mooie (kippenvel) liedjes werd er vuurwerk afgestoken! heeel erg mooi zo boven het water! daarna liet iedere familie een papieren ballon op, een magisch moment met zoooveel lichtjes rondom ons en in de lucht, je voelde het diepe diepe respect dat veel thai voor het koninklijk huis hebben.

per trein (wat een feest in thailand met de trein! je komt langs stationetjes nog kleiner dan een bushalte, de was hangt er te drogen en natuurlijk is er altijd eten te koop :-)) zijn we weer wat zuidelijker gereisd: naar pi mai waar we oude khmertempels hebben bezocht (een voorproefje voor angor wat) en de grootste vijgenboom van de wereld bezocht: de boom leek wel een dichtbegroeid bos met heel veel stengels weer de grond in gegroeid. het was een hele spirituele plek met een mooie tempel, duizenden gekleurde bloemenkransen om de 350jarige boom en vissen en andere dieren die los gelaten kunnen worden, wat je een gelukkig leven geeft :-)

de laatste dagen zijn we in ko mak geweest. een klein eilandje waar helemaal niets is. behalve palmbomen, een blauwe zee, witte stranden en lekker eten! hier hebben we 4dagen lang alleen maar genoten van al het moois om ons heen, van elkaar, wat gelezen en vooral heeeel veel gezwommen! daar begon de dag mee, nog voor het ontbijt met verse sapjes, muesli en bananapancake!

na nog een dag in bangkok waar we de grootste markt van de wereld (volgens de thai ;-)) hebben bezocht, de stad vanaf de riverferry (een bus alleen dan op het water) hebben bewonderd, van de geweldige markt rondom het koninklijk paleis hebben genoten en chique gedineerd aan het water, zijn liset en mijn vader terug naar huis gegaan.

het waren 2geweldige weken die de rest van mijn leven als een hele warme herinnering bij mij zullen blijven! het samen reizen was zo relaxed en gezellig (misschien voor m'n vader soms een beetje te gezellig hihi maar ja.. we hadden ook zoveel te bespreken! :-))   thailand is een heerlijk land om te reizen: we hebben iedere dag wel een (night)market bezocht, verrukkelijk gegeten, zo gemakkelijk gereisd en vooral genoten van het echte zuid-oost azie maar dan wel met de gemakken van een modern land :-)  waar wij wel erg van gegruweld hebben zijn de "dikbuiken" die dit land helaas ook heel graag bezoeken (dikbuiken= "de vieze man" met een thais meisje aan zijn zijde, vaak een lee towers bril en altijd dik en bezweet) :-S

nu ben ik in siem reap (cambodja) meteen al bij de grens zie je de inmense -welvaards- verschillen tussen deze 2landen: kleine meisjes op blote voeten trekken houten karren voort, paarden en een soort tractortjes zie je hier op straat meer dan auto's, de wegen zijn -zelfs in siem reap- van zand en vol kuilen. toch blijf ik me verbazen over de kracht van deze mensen die in zo'n gewond land leven met een glimlach en vol energie het land weer opbouwen. ik hoop jessica hier voor het laatst te treffen en misschien samen kerstmis te vieren en daarna... ??

liefs,

Annemiek

er staan weer belachelijk veel foto's online:

www.picasaweb.google.com/baboesjka.op.reis

1. Elise:
    17 december 2008
    Hoera! een nieuw verhaal! Het klinkt weer geweldig. Zeker nu ik weet dat ik het binnenkort ook allemaal live ga aanschouwen...! :-) joepie! liefs!
  2. Ilse:
    17 december 2008
    Hoi Annemieke,
    Wat een verhaal weer, erg leuk (wederom). Ik wens je een hele goede reis naar nog meer betoverende plekken en een leuke, zonnige kerst.

Tot volgend jaar!
    x Ilse.
  3. Verena rutz:
    18 december 2008
    Lieve Annemieke !
    Super - je nieuwe reisverslag ! Dankjewel, op die manier kunnen we lekker meegenieten !
    Veel plezier in cambodja en alvast gezellige kerstdagen met jessica en/of franeke ?
    kùsschen Mamma
  4. Rachael:
    20 december 2008
    Lieve Annemiek,

Wat een mooie verhalen en wat schrijf je geweldig! Wens jou alvast een super kerst en een goede jaarwisseling en tot ziens in het nieuwe jaar!

Liefs